Weekend in Vilnius + maandag & dinsdag - Reisverslag uit Panevėžys, Litouwen van Joëlle Teeuwisse - WaarBenJij.nu Weekend in Vilnius + maandag & dinsdag - Reisverslag uit Panevėžys, Litouwen van Joëlle Teeuwisse - WaarBenJij.nu

Weekend in Vilnius + maandag & dinsdag

Door: Joelleteeuwisse

Blijf op de hoogte en volg Joëlle

24 April 2012 | Litouwen, Panevėžys

Hello everybody!

Vrijdag moesten Viv en ik naar het weeshuis en een naschoolse activiteit doen bij Pradine.
Bij het weeshuis ging het goed. We hadden de kleine kinderen waarmee we binnen allemaal hollandse spelletjes gingen doen.
Het was even improviseren maar uiteindelijk vonden ze het erg leuk!

Bij Pradine gaven we een stuk van de les die we maandag ook hadden gegeven.

Na Pradine wilde we gelijk door gaan sporten. Maar we zaten in de verkeerde bus.. Na een maand nog verkeerd! En eigenlijk hadden we ook niet zo heel veel zin. Daarom zijn we maar naar huis gegaan met als smoes dat we anders te laat waren om uit eten te gaan..

Uiteraard aten we weer bij Chili Pica's. Het was net als altijd weer gezellig. Rox en ik gingen wat eerder naar huis, omdat de rest nog een toetje ergens anders wilden eten.
We waren namelijk uitgenodigd om naar een feestje van onze Litouwse vrienden te komen, maar in het huis van de andere stagiaires.
Na heel lang op Suus te hebben gewacht, konden we eindelijk gaan.

We moesten nog een stukje lopen voordat we bij de taxi waren. Gelukkig liepen we in een keer goed. In de taxi aangekomen zei te taxichauffeur te weten naar welk adres wij moesten. Nou we werden dus heel ergens anders eruit gezet dan waar het huis was. Maar ach, ik ben het wel gewend.. Ik verdwaal tenslotte nog zelfs in Rotterdam met de auto.

Na veel gebel en geloop waren we er eindelijk aangekomen. Alle flats lijken daar op elkaar dus is het echt moeilijk om ze uit elkaar te houden.


Het feestje was gezellig! Net als elke vrijdag.
Ik was om 03:00 alweer thuis, maar de volgende dag ging om 07:30 de wekker voor Vilnius.

Kim, Suus en ik gingen met zn 3en.
We hadden goed ontbeten, onze rugzak gepakt en een bord gemaakt waar 'vilnius' op staat, zodat we helemaal klaar voor onze trip waren.

Iets later dan gepland hadden we de goede bus die ons uit de stad reed.
Bij de laatste stop zijn we er uit gegaan en langs de kant gaan staan om te liften.
Na 15 minuten stopte een vrouw met haar zoontje. We konden meerijden tot Ukmerges! 50 km verderop in de richting van Vilnius.
De aardige vrouw kon niet zo goed engels maar toch probeerde we wat te praten. Al snel waren we op de plek waar zij er af moest en wij onze eigen weg moesten zoeken.

Daar stonden we dan, midden op het platteland, op een vluchtstrook van de snelweg met ons bord.

Hier stopte als eerste een vrachtwagen! Wij waren superblij, want hoe cool is het om door een vrachtwagen opgepikt te worden!
Jammer genoeg had hij maar plaats voor 1 extra. En dit gingen wij natuurlijk niet doen.

1 minuut na de vrachtwagen stopte een vrouw in een mooie auto, die engels sprak en ons naar het centrum van Vilnius wilde brengen! Wat een geluk!

In Vilnius belde ik het meisje waar we stonden, bij een grote mooie kerk.
Ze kwam ons na 10 minuten ophalen en liepen we op een leuke route terug naar haar huis, waar wij die nacht zouden doorbrengen.
Het meisje heet Dobra en haar huisgenoot Nadine.
Dobra uit Polen en Nadine uit Oosterijk.

Vilnius is echt een hele mooie stad! Het lijkt net alsof je in Italie loopt. Ook het huis waar wij sliepen zag er leuk uit, en het lag midden in het centrum.
Nadine en Dobra gingen gelijk aan de slag om een heerlijke lunch voor ons te maken!

Na de lunch zijn Kim, Suus en ik de stad gaan verkennen, met een plattegrond, rugzak en een camera. Hoe toeristisch..

Bij de rivier is een groot openluchtsportcomplex waar ze skateboarden, basketballen, beachsoccer en beachvolleybal doen. We gingen een kijkje nemen en ik zei iets tegen de meiden toen er opeens iemand begon te lachen.. Wat bleek; die jongen had 8 jaar in Nederland gewoond en kon ons verstaan. Haha het was wel grappig!
Ook zijn we naar de MAC DONALDS geweest!! Eindelijk lekkere patatjes!


Om 18:00 hadden we afgesproken om nog wat te dineren bij hun thuis. Ook nu hadden ze een lekkere salade en fruitsalade gemaakt.

Hierna omkleden (ik had iets aan van Nadine) en op naar het feestje.
Op het feestje was er niet zo heel veel aan, de muziek kwam uit de laptop, dus zacht geluid en wij vonden het niet zo heel erg gezellig.
Om 01:00 namen we de taxi naar het centrum en besloten we nog om uit te gaan met heel de groep van het feest.
We gingen linea directa naar een of andere ondergrondse bar/kroeg/disco waar alleen maar hardrock werd gedraaid. Op zich nog voor een paar nummers leuk maar ja, we moesten het er maar mee doen. Kim en Suus zijn samen naar huis gelopen en ik ben met Nadine en Dobra gebleven. Uiteindelijk was ik om 05:00 thuis na een leuke nacht.

De volgende ochtend werden we allemaal om 10:30 wakker door het gepraat van de meiden. Niet erg want zo hadden we nog een lange dag.
We gingen ergens brunchen in de stad en ik had heerlijke crepes met suiker.
Maar het regende en dit werd voorspeld voor de hele dag.

Op de terugweg, helemaal zeiknat zijn we nog wat lekker voor de meiden gaan halen als bedankje dat we daar konden overnachten.
Hierbij nog een brief gemaakt en wat Nederlandse zinnetjes met engelse vertaling.

We wilden op naar huis! Eindelijk vertrokken we om 14:30 naar de bus. Maar het was best ver lopen en we moesten nog een halfuur op de bus wachten. Uiteindelijk zaten we om 15:45 in de bus..

We dachten dat we de bus hadden genomen die ons zo ver mogelijk als kon uit te stad zou brengen, om een goede liftplaats te hebben.
Maar daar was niets van waar. Ik denk dat we zeker, en dit is niet overdreven, nog 7 km hebben gelopen om uit de stad te komen. een rechte lange weg met alleen maar stoplichten, waar we gewoon geen auto's zo ver kregen om voor ons te stoppen.
Bij de plek aangekomen stonden ook nog 2 jongens te liften. Die zagen we al in de verte staan en nu stonden ze er nog steeds. We besloten maar ons best te doen. En er stopte 3 auto's voor ons, waaronder weer een vrachtwagen met plek voor 1 persoon. de 4 auto zou ons naar het centrum van Panevezys brengen. Het was een hele aardige man in een groot busje. Hij zelf komt uit Tallin, Estland. Hoe grappig dat je in Litouwen aan het liften bent en alsnog bij iemand uit Estland in de auto komt.

En wat denk je, wij reden weg en die jongens stonden er nog steeds.. Echt zielig!

Eindelijk waren we om 19:30 thuis en gingen snel uiteten. Want we hadden een honger!
Hierna ben ik heerlijk mijn 'eigen' bedje ingedoken.

Op maandag en dinsdag ga ik altijd samen met Kim naar Pradine om gymles te geven aan een basisschool. We hadden 2 hele leuke spellen gespeeld! En ze begrepen het allemaal!
Maandag ging ik ook nog een uurtje naar het weeshuis om met de ouderen te sporten. Er waren veel kinderen/jongeren! Rond de 40.

Vandaag krijgen we een uurtje Litouwse les! Lijkt me leuk om te doen.

Ik zal niet zo vaak een reisverslagje typen omdat mijn laptop gecrasht is.. Hij gaat niet meer aan. Gelukkig komen mijn ouders volgende week dinsdag en nemen ze ook nog een andere voor me mee. En mijn ouders zijn er dan en een laptop die het wel doet!


Heel veel liefs,

Joelle

  • 24 April 2012 - 13:53

    Nienke:

    Jeeeetje Joelle zit je er alweer een maand joh. Wat gaat dat supersnel. Ik vond het zo spannend dat je ging liften naar Vilnius he, maar het is ook wel een avontuur. Echt zo Peking Express haha. Leuk dat je t naar je zin gehad hebt in Vilnius! X

  • 24 April 2012 - 16:53

    Elize:

    Je kan natuurlijk zo goed liften, omdat wij al ervaring op hebben gedaan bij de skiberg!!! (Remember? hahahaha GIRL POWER!)

  • 27 April 2012 - 14:40

    Paula:

    Wat een belevenis joh , en heerlijk dat het allemaal goed gaat. Zag net een leuke foto met mijn naam grappig hoor.
    tot dinsdag .
    dag lieve Joelle
    Paula

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joëlle

Actief sinds 21 Maart 2012
Verslag gelezen: 233
Totaal aantal bezoekers 17037

Voorgaande reizen:

21 Oktober 2014 - 25 Augustus 2015

Down under, NZ, Indonesia

25 Maart 2012 - 02 Juni 2012

Vrijwilligerswerk Litouwen

Landen bezocht: