Laatste stageweek - Reisverslag uit Panevėžys, Litouwen van Joëlle Teeuwisse - WaarBenJij.nu Laatste stageweek - Reisverslag uit Panevėžys, Litouwen van Joëlle Teeuwisse - WaarBenJij.nu

Laatste stageweek

Door: Joelleteeuwisse

Blijf op de hoogte en volg Joëlle

24 Mei 2012 | Litouwen, Panevėžys

Sveikas!

Ik wil nog helemaal niet naar huis!
Maandag en dinsdag waren de laatste dagjes op Pradine. EINDELIJK! ik vond het helemaal niet leuk daar.
Op maandag hebben we wel iets heel leuks gedaan, namelijk; dansen op de muziek van recreatiewerk.
De kinderen vonden het superleuk om te doen!

Dinsdag wilde we weer hetzelfde doen voor de wat hogere klassen, maar bij nader inzien was dit toch te kinderachtig. We hebben de hele les omgeswitcht naar slagbal, buiten uiteraard omdat de zaal veel te klein is.
Het was heerlijk weer dus goed te doen. Er was alleen een minpuntje aan de hele dag en dat was de laatste groep. Dit waren namelijk 48 kinderen.. Dus hebben we maar slagbal en voetbal gedaan. Kim en ik zijn namelijk zo flexibel haha!

Woensdag gingen Rox, Viv en ik mee naar een voetbaltoernooi met Kranto.
We moesten naar Siauliai met een busje. Op een gegeven moment toen iedereen een beetje begon in te dutten, gingen een aantal clienten hard door elkaar praten en gillen. Bleek dat er een hele grote tor/kakkerlak in de bus zat! Gelukkig was iemand zo dapper om hem naar buiten te gooien. Toen zat er nog zo'n eng beest op de been van Maik (andere vrijwilliger) Nou ik was echt ontzetten bang. Wij hebben namelijk gehoord dat als die beesten in je haar zit, je ze er met geen mogelijkheid uit je haar krijgt. Dit merkte we al op de been van Maik, hij ging al erg lastig uit zijn beenhaar..
De reis verliep verder gelukkig goed en we kwamen zonder enge beesten in ons haar aan op het voetbalveld.
Het was erg koud en de deelnemers van Kranto verloren elke wedstrijd. Maar we hadden heel veel lol en het was erg gezellig!

Donderdag hebben we de hele tijd in de zon gezeten en hadden we helemaal niks te doen. Ik heb die tijd benuttigd aan school, want dat moet ook gebeuren natuurlijk.
Vrijdag ben ik voor de laatste keer naar het weeshuis geweest. In de middag zijn Viv en ik naar het politiebureau geweest omdat ik mijn camera ben verloren. Ik raad iedereen aan om nooit naar een politiebureau in Litouwen te gaan, mits het een heel groot probleem is natuurlijk.
Maar we hebben daar 2 uur gewacht op een translater, in een wachtruimte, waar de gevangen lopen met handboeien om.. Ook hebben we met 2 jongens gepraat die hun broer weg moesten brengen. Toen ze afscheid namen, de broer met een grote sporttas vol kleren, hadden Viv en ik het toch wel even moeilijk.

Zaterdag was het natiole muziekdag in Litouwen. Wij hadden er heel veel zin in! we gingen in onze korte broek met een wijntje en chippies naar het parkje en de dj, waar we onze vrienden van hier zouden ontmoeten.
We hadden wel verwacht dat het niet zo heel druk zou zijn, maar zo rustig?! Dit was echt heel gek om te zien. Het was goede muziek maar er was bijna niemand. Ik vond het gewoon zielig voor de dj en de man die trompet speelde!

Rond 7 uur zijn we naar huis gegaan om even snel te eten en om te kleden want.. het feestje van Viv was om 20:00! De mensen die in het park zaten kwamen een uur later al bij ons aankloppen. Rond 12 uur zijn we naar een club geweest waar we het feestje verder voortzette.

Het echte cadeau voor Viv kwam zondag. Wij hadden gezegd dat we naar Babilonas gingen voor de Hesburger. Maar we gingen paardrijden voor haar verjaardag! Dit was een echte verassing en ze vond het ontzettend leuk! Aan het eind van de middag zijn we toch nog maar bij de Hesburger gaan eten, omdat ze zich daar zo op verheugd had.
In de avond hebben we lekker film gekeken en wat gedronken bij Chili Pica's.

Maandag hadden we om 16:00 afscheid bij het weeshuis. Ze hadden een high tea voor ons klaar gezet en we kregen allemaal leuke dingetjes.
Hierna nog even afscheid genomen van de kinderen, wat veel minder zwaar was dan ik had verwacht.
Dinsdag was het afscheid bij Pradine. We hebben even met de directrice en Lina gepraat over wat volgend jaar anders kan.
Hierna zijn we lekker in het park gaan liggen want het was 30 graden! Heel erg warm!

Op woensdag hadden we Hollandse spelletjes dag voor de mensen van Kranto en special school. We hadden spijkerpoepen, koekhappen, sponsloop, ezeltje (het was een groot getekende clow) en bowlen. Ze vonden het allemaal heel erg leuk!

In de avond ben ik met Melissa en Rox nog wat gaan drinken met mensen die we die dag hadden leren kennen en je gelooft het niet, maar het was een van de leukste avonden hier!
Vandaag afscheid genomen van Special school en Dalia. Het was erg gezellig overal en lastig om afscheid te nemen..
De rest van de dag hebben we het huis schoongemaakt en zijn we voor de laatste keer uiteten gegaan hier.

Dit wordt onze laatste nacht hierzo! :( Eigenlijk wil ik nog niet naar huis maar toch is het ook wel fijn..


Liefs,

Joelle

  • 25 Mei 2012 - 15:15

    Peter T.:

    Leuk te zien en te lezen, dat je het zo prima naar je zin hebt, maar ik ben ook wel weer blij als je thuis bent hoor.
    Geniet van je week in Palanga. We zijn er al geweest en het is er hartstikke gezellig, vooral de boulevard langs het strand. Probeer die Litouwse aardappeltjes met vulling deze keer nog eens. Misschien zijn ze nu wel te eten. Kuzzies.

  • 25 Mei 2012 - 15:52

    Jill:

    Tuurlijk is het fijn! Dan zie je mij eindelijk weer hihi

    Ben blij als je er weer bent schattie.
    Geniet van je laatste weekje! Xx

  • 29 Mei 2012 - 10:57

    Mary-Ann Lagerwey:

    Hoi Joelle, Je hebt hier een schat aan ervaring opgedaan, veel mensen leren kennen, jezelf beter leren kennen en je zult dit nooit meer vergeten. Dit is iets heel speciaals geweest in jouw leven, waar je nog lang van kunt genieten. De herinneringen zullen nog vaak bij je opkomen en zullen je bewegen op een manier die je nu niet verwacht. Bewaar dit boek en de foto's goed, zolang je alles nog levend hebt kun je het zelfs nog uitbreiden.
    Ik ben heel blij dat het voor jou zo'n leuke en rijke ervaring was en ik dank je voor je uitgebreide verslag daarover. Ik heb ervan genoten. Tot ziens in NL begin Juni. Liefs van M-A

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joëlle

Actief sinds 21 Maart 2012
Verslag gelezen: 320
Totaal aantal bezoekers 17087

Voorgaande reizen:

21 Oktober 2014 - 25 Augustus 2015

Down under, NZ, Indonesia

25 Maart 2012 - 02 Juni 2012

Vrijwilligerswerk Litouwen

Landen bezocht: