Hill of crosses - Reisverslag uit Panevėžys, Litouwen van Joëlle Teeuwisse - WaarBenJij.nu Hill of crosses - Reisverslag uit Panevėžys, Litouwen van Joëlle Teeuwisse - WaarBenJij.nu

Hill of crosses

Door: Joelleteeuwisse

Blijf op de hoogte en volg Joëlle

29 April 2012 | Litouwen, Panevėžys

Wat een heerlijk weer is het hier! 25 graden met de zon!
Het was gister dus ook een goede dag om naar de kruisjesberg te gaan.

We hadden afgesproken om om 09:30 weg te gaan. De afgesproken tijd halen we immers nooit dus werd het 10:00.
Voordat we op weg gingen moest er natuurlijk eerst nog wat eten en drinken voor onderweg gehaald worden. Bij de Iki hadden we heerlijke broodjes gehaald. Nu kon de reis echt beginnen.
We gingen liften in 2-tallen, zo omdat je meer kans hebt om een auto te krijgen.

Rox en ik waren als eerste vertrokken naar een goede liftplaats. We hebben weer 3 kwartier gelopen totdat we vonden dat we bij een goede plaats waren. We hingen het bord uit en er stopte gelijk al een busje. Er zat een man in met maar 2 stoelen extra. De rest van de laadruimte was bezaaid met troep.

Nog geen 10 minuten later reden we langs Kim en Melissa, zij waren een stukje verder uitgegooid door een andere auto.
En wat een geluk voor hun! Ze konden met ons meerijden! Wel moesten de troep een beetje worden opgeruimd zodat er 2 in de achterbak konden zitten. Deze meneer had namenlijk nog steeds maar 2 extra stoelen.
Rox en Melissa moesten goed bukken want we reden steeds langs politie!

Na een rit van een uur zette de aardige meneer ons af bij de ingang van de kruisjesberg.
Alleen Suuz en Viv waren nog nergens te bekennen. Maar gelukkig waren zij in de buurt. Ze waren verkeerd afgezet en moesten heel ver lopen of een tijdje op de bus wachten. Nadat wij een uur op een bankje in de zon hadden gezeten, waar ook nog Amerikanen langs liepen die dachten dat wij ook Amerikaans waren.. Omdat Kim zei; Where are they?! haha.

Toen Suuz en Viv eindelijk aan kwamen lopen konden we de hill of crosses gaan bekijken.
Wat indrukwekkend! Er liep een man vanaf het beeld dat Johannes Paulus heeft neergezet, naar boven de trap op, op zijn knieeen! Daar boven zat hij half bij een radio waar ze preken voorlazen volgens mij. Hij zat helemaal mee te praten en te bidden. Mooi om te zien.

Ik vond de kruisjes echt heel erg mooi om te zien. Wel krijg ik er een beetje een naar gevoel van. Ik weet niet hoe dat komt. Het is ook veel groter dan dat ik van te voren dacht! En er staan echt miljoenen kruisen.

Na een uurtje rondgekeken en foto's gemaakt te hebben, zijn we naar het souvenierswinkeltje gegaan, om naar de wc te gaan en een ijsje te halen.

De vraag was alleen, hoe komen we terug?! We wilden nog graag naar het stadje wat bij de berg hoort. Siauliai.
Toen heeft Kim een touringsbus kunnen regelen die ons wel af wilde zetten in de stad! Er zaten ook echt maar 10 mensen in die grote bus!
Maar erg aardig, zo zie je maar hoe behulpzaam mensen zijn!

Eerst wilde we het stadje bekijken maar omdat iedereen zo moe was, gingen we op een muurtje bij de Iki zitten en daar wachten op de tijd dat we weg zouden gaan. 17:00.

Op de terugweg gingen we ook liften. Kim en Melis waren al snel weg, maar even later stonden ze weer langs de kant. Ook de rest (met zn 4en) werden snel opgehaald! Deze man bracht ons naar een goede liftplaats. Hier 3 min gestaan te hebben, kregen we weer een lift die ons tot aan de afslag naar Vilnius kon brengen! Bijna in Panevezys dus.
En we zaten weer met zn 4en! Dat is best wel bijzonder omdat de meeste mensen niet zoveel plek hebben.
Toen we bij de afslag stonden, reden Melis en Kim weer in een andere auto langs. Het leek net een wedstrijd!

Wij hadden ook snel een auto geregeld en die bracht ons naar het centrum van Panevezys. Veilig thuis.
Alleen Melissa en Kim waren nog niet thuis. Waren wij toch sneller haha!

Toen iedereen thuis was gingen we eten bij het Kranto cafe. Lekker op het terras met een wijntje.
Het eten was heerlijk! En even duur als het krot waar we normaal eten!

Gisteravond zijn we allemaal op tijd gaan slapen omdat het best een vermoeiende dag was.

En nu schijnt de zon weer en is het alweer 20 graden! Ik ga de rest wakker maken en boodschappen doen! Zodat we straks in de zon kunnen liggen!

Liefs,

Joelle

• 04 Mei 2012 - 20:01

Heidie:

Hallo alle dames,

Ik heb net weer van iedereen de verslagen gelezen. Jullie boffen enorm met het weer daar.Het is hier nog steeds nat en koud. Passen jullie wel een beetje op met dat liften.Het liften doen jullie wel op eigen verantwoording en niet onder verantwoording van het CIOS.
    Het CIOS is niet aansprakelijk voor als er iets mocht gebeuren tijdens het liften.
    Het is maar dat jullie het weten.
    Verder wel mooi hoe jullie alle avonturen aan gaan. Ik kan me ook voorstellen dat nu langzaam aan al begint te verlangen naar huis. Hou het met z' n allen nog even vol.Jullie doen het fantastisch!
    Zodra ik iets weet over de vliegtickets mail ik .
    Groetjes en stiekum toch een beetje jaloers op jullie avontuur.

De groeten aan iedereen!

Heidie