De tweede dag - Reisverslag uit Panevėžys, Litouwen van Joëlle Teeuwisse - WaarBenJij.nu De tweede dag - Reisverslag uit Panevėžys, Litouwen van Joëlle Teeuwisse - WaarBenJij.nu

De tweede dag

Door: Joelleteeuwisse

Blijf op de hoogte en volg Joëlle

27 Maart 2012 | Litouwen, Panevėžys

Labas vakaras (Goedenavond),

Siandien(vandaag) zijn we naar het weeshuis en naar de basisschool geweest. Maar ik begin bij het begin en dat is het moment dat de wekker ging.

Ik werd wakker met een uitgeslapen gevoel! Ik had een half uur voordat we gingen ontbijten. Heeee primaa! haha

Om half 10 hadden we met Dalia afgesproken om naar het weeshuis te gaan.
Na 3km gelopen te hebben (pfff) kwamen we aan bij het weeshuis. Van buiten zag het er aardig uit. Behalve de speeltuintjes, die zijn aardig verrot.
Wat ze dan weer wel hebben is een heel erg mooi basketbal veldje. Vergelijkbaar met een Johan Cruijff veldje in Nederland.

Binnen werden we rondgeleid door een aardige vrouw die geen engels spreekt.
Een aantal kindertjes kwamen op je af en wilde opgetilt worden. Ook waren een aantal die erg bang waren en verlegen.
Wat je wel echt heel erg merkt is dat alle kinderen een of ander syndroom hebben doordat de moeder alcoholverslaafd is/was onder de zwangerschap. Bijvoorbeeld: er lag een baby in zn bedje, leek pasgeboren maar was al een half jaar oud! Echt zo bizar.

Ik vond het wel erg confronterend om te zien, dat ik het heel erg goed heb ik Nederland en met een echt gezin. Tuurlijk heeft iedereen zijn eigen problemen die groot lijken maar dit is zo triest!
Wel worden de kinderen best goed verzorgt en ziet het weeshuis er netjes uit.

Toen we een rondje buiten om het gebouw liepen viel een raam ons op.
De vrouw van het weeshuis vertelde dat dat raam van de buitenkant opengemaakt kon worden zodat vrouwen hun pasgeboren baby in het bedje achter het raam konden zetten. Dit zodat de kinderen niet te vondeling werden gelegd of achter werden gelaten.
Op de foto zie je wat ik bedoel.

Maar dit hebben wij dat ik weet niet in Nederland. Dit betekent dus dat het best wel ver gaat hier.

Met de lunch gingen we naar Chili's Pinto. Een heerlijke pizzaria waar we gisteravond cocktails hebben gedronken. De pizza die ik had was in euro's 2,90... En drinken 0,75.

Na onze heerlijke lunch gingen we verder naar de 'normale' basisschool (Predine)

De school ziet er van de buitenkant normaal uit, maar toen we naar binnen gingen was het ontzettend hoog, brede gangen en allemaal crea dingen aan de muren. (zelfgemaakt door de kinderen)
In Litouwen is het normaal dat de kinderen veel knutselen, muziek, zang en dans krijgen. Zulke mooie dingen hingen er in de klassen en in elke klas een piano.

Aangezien we om 14:00 al klaar waren met alles gingen we naar de grote Maxima (Supermarkt). Hier heb ik wat handdoekken gekocht, glittershampoo en bodylotion. Ook zagen we hele grote karpers! En ik heb speciaal voor mijn vader een foto gemaakt, omdat hij die visjes zo lekker vindt! haha.

3 meiden gingen voetballen vanavond bij de plaatstelijke sportclub. Ik ging niet mee omdat ik niet zo goed ben ik voetbal, maar het team was niet heel goed en ze spelen op een half veld dus donderdag ga ik mee voetballen, op mn vans!

Melissa, suus en ik gingen bij de Pizzaria Chili alweer eten. Nu had ik een heerlijke cesear salade en pasta!

De dag hebben we afgesloten met de roosterindeling voor de rest van de weken, een wijntje en natuurlijk wat chippies etc!

We zitten na te denken om een weekend en/of week naar Moskow en St. Petersburg te gaan! Superleuk!


Slaaplekker allemaal!

Liefs!


  • 27 Maart 2012 - 20:31

    Jill:

    Heeeeee prima!

    Volgens mij vermaak jij je prima schattie!
    erg he van dat raam. Ik heb dat idd al eens op tv gezien, maar het is opzich wel goed natuurlijk want dan worden de kinderen tenminste niet te vondeling gelegd.

    Wanneer ga je nou echt aan de slag?!
    Xxxxxxxx!!
    Loveyou

  • 27 Maart 2012 - 20:38

    Nienke:

    Aawwh wat zielig die kindjes van verslaafde moeders etc.!
    En moskou/st petersburg, superleukk!! Have fun xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joëlle

Actief sinds 21 Maart 2012
Verslag gelezen: 143
Totaal aantal bezoekers 17104

Voorgaande reizen:

21 Oktober 2014 - 25 Augustus 2015

Down under, NZ, Indonesia

25 Maart 2012 - 02 Juni 2012

Vrijwilligerswerk Litouwen

Landen bezocht: