2 en 3 april - Reisverslag uit Panevėžys, Litouwen van Joëlle Teeuwisse - WaarBenJij.nu 2 en 3 april - Reisverslag uit Panevėžys, Litouwen van Joëlle Teeuwisse - WaarBenJij.nu

2 en 3 april

Door: Joelleteeuwisse

Blijf op de hoogte en volg Joëlle

03 April 2012 | Litouwen, Panevėžys

Hoi allemaal,

Gister naar het weeshuis geweest. We kwamen daar aan en niemand wist dat we zouden komen. En niemand sprak engels behalve 1 jongen, waarvan we niet weten of hij daar werkt of ook in het weeshuis zit.
Na een kwartier zijn we dus maar weer op huis aan gegaan.

Onderweg kwamen we op het idee om eerst maar even langs onze contactpersoon Dalia te gaan, in het gemeentehuis. Hier hebben wij verteld van het weeshuis en of ze de volgende keer mee wilt gaan als tolk.
Ook hebben we daar andere zaken besproken zoals; de mieren, een groot probleem, medicijnen van Kim en hoe het zit met de volleybal en handbal.
Dalia is erg behulpzaam want als wij iets vragen gaat ze meteen bellen en informatie opzoeken. Dit is heel anders dan wat we in Nederland gewend zijn. Daar wordt alles alleen maar uitgesteld en gaan de echte belangrijke dingen eerst.

We hebben allemaal schema's op de keukenkastjes hangen met taken in het huishouden, wie wat moet doen, wanneer de stages zijn en wat er allemaal op zondag schoongemaakt moet worden. Haha goed bezig zijn we he!

Gister was het mijn beurt om samen met Kim te koken. Alleen er was ook zumba die avond op de fitness, waar wij graag heen wilden. Kim niet, die vond het gelukkig niet erg om in haar eentje te koken, en toen we terugkwamen stond er ook een heerlijke maaltijd op ons te wachten, wat bestond uit: witte rijst, kip, doperwten en satesaus.

In de avond zijn we met zn allen, behalve Melissa, film in de woonkamer gaan kijken. Gezellig tegen elkaar aan en onder een dekentje. Toch nog een beetje het gevoel van thuis. Want zo lig ik namelijk ook altijd met mijn ouders op de bank.

Vandaag was ik pas om 12:30 wakker! Heerlijk uitgeslapen. Ik heb eigenlijk over vandaag niet zo veel te vertellen. Behalve dat ik naar de winkel ben geweest om sigaretten te halen, en dat ik heerlijk in de sauna en het bubbelbad heb gezeten.

Wat ons allemaal heel erg opvalt is dat hier in de avond allemaal dure auto's met geblindeerde ramen tevoorschijn komen. Dit is de maffia van Panevezys, denken wij.
We hoorden van een spaanse jongen, die hier ook stage loopt, dat een aantal jaar geleden, Panevezys de gevaarlijkste stad in Litouwen was. En nu nog steeds de nasleep van heeft. Er wordt ons ook geadviseerd dat we na 22:00 niet meer met minder dan 3 over straat moeten..

Ach, gelukkig ben ik het gewend. Want volgens mij is Rotterdam ook een van de gevaarlijkste steden in Nederland. En daar spreek ik ook geen taal uit het oosten.
Dus eigenlijk hetzelfde als hier..

Morgen ga ik beginnen bij Kranto (mensen met een beperking)! Heb er best wel zin in.

Maar voor nu ga ik eerst slapen. Of misschien toch eerst nog even Goede Tijden Slechte Tijden terugkijken?! Ik weet het nog niet..

Slaaplekker allemaal!

Liefs,

Joelle

  • 04 April 2012 - 18:54

    Peter T.:

    Labas meissie! Tjonge, tjonge, wat maak jij veel mee. Dat heb je niet van een vreemde. Alles is leuk, lijkt het wel: sauna, roken, voetballen, GTST, dekentje op de bank, wodka redbull, koken of nee toch maar niet. Is er nog wel een verschil met thuis? Je vergelijkt 010 ook nog met Paneveys qua gevaar. Ik check zelf wel begin mei of dat zo is, maar ik denk dat 010 veul veiliger is.
    Wat een raar verhaal van die vrouw, die ineens op de stoep stond. Wat was dat nu precies? Is volleybal nog gelukt? De temperatuur gaat gelukkig fors omhoog (van 4 naar 8 graden overdag). Hoop gauw weer wat van je te lezen. Dikke kuz van mij uit het mooie Exloo (Drenthe).

  • 04 April 2012 - 19:35

    Marianne:

    Leuk om te lezen, Joelle goed bezig!!!
    Kijk uit voor die maffia, best eng en de maffia op de Elsbes zo....die heeft veel plek op de bank!!!!
    Liefs en een knuffel!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joëlle

Actief sinds 21 Maart 2012
Verslag gelezen: 181
Totaal aantal bezoekers 17101

Voorgaande reizen:

21 Oktober 2014 - 25 Augustus 2015

Down under, NZ, Indonesia

25 Maart 2012 - 02 Juni 2012

Vrijwilligerswerk Litouwen

Landen bezocht: